speciellrose86

Alla inlägg under juli 2009

Av Helena - 20 juli 2009 08:09

Då var man uppe med tuppen idag då :D

 Gick upp kl 06.00 och tvättade.  Stefan sover ännu.  Så nu har jag en stund för mig själv. Det har inte blitt så mycket med den saken nu när jag haft Emma. Fast i går åkte hon till sin pappa igen. Saknar henne redan!

För övrigt ska jag städa idag. För senare i eftermiddag kommer Stefans syster och hennes två barn.


Ska se om man kan hinna med en cykeltur i dag oxå. För solen är till och med uppe. Dock så blåser det lite ute och är bara 15.4 grader ute. Hoppas att vädret är lika fint i morgon då vi ska åka till Liseberg allihopa =)



Av Helena - 18 juli 2009 20:19

Nu har jag fixat och donat. Emma fick ett skrivbord i sitt rum och hon blev jätteglad. Så nu gar jag fixat iordning i hennes rum. Hon åkte ed och hälsa på Peter idag oxå. Det är kul för både Peter och Emma att träffa varandra. =)


Har även fixat massa i mitt sovrum och o vardagsrummet. Så nu skulle man bara behöva att dammsuga och skura men det får jag göra i morgon. I dag blir det för sent.


Ska ringa mina föräldrar nu och kolla vart dom är nånstans, tänkte fixa lite kvällsmat till Emma när hon kommer hem. =)


För övrigt blir det nog lugnt i kväll. Kolla lite på TV.


Kram !

Av Helena - 18 juli 2009 08:49

Godmorgon.

Idag är jag trött, känner av huvudet lite oxå. Tror det beror på vädret. det är regnigt och ruskigt ute. Får se om solen kommer fram nåt idag så man kan gå ut o leka med Emma. =)

Ska skifta skrivbord till datan idag oxå. Sen ska Emma få det lilla skrivbordet. Jag får ett större, vilket blir bättre i med att datan tar plats och alla tillbehör till den :P

För övrigt vet jag inte vad som man ska hitta på. Emma åker hem i morgon så ska vara så mycket som möjligt med henne =)

Av Helena - 17 juli 2009 13:29

Då har man nätet hemma igen, så nu kan jag kanske blogga lite mera än vad jag gjort nu den sista tiden. =)


Phu, vad varmt det är idag. Håller på och städar och grejar nu. Tar bara en liten kort paus just nu =)

Har Emma denna veckan oxå. Hämtade henne i Söndags. Hon åker tillbaka till Manne på söndag igen.

Just nu är hon med mormor och morfar i Skövde och hälsar på Peter. Han ligger ännu inne på KSS.


Mikael och Linette är hos mig. Dom håller på med maten. Så snart står det ärtsoppa och bruna bönor + köttbullar på bordet. =) Gott ! =)


Tänkte jag skulle börja dammsuga nu. Måste städa inne i Emmas rum så det inte blir massa damm där inne. Inte så trevligt för henne att leka då :P


Kanske skriver här senare när min lilla prinsessa har somnat =)



Av Helena - 5 juli 2009 11:21

HJÄLP!!!! Jag sitter ihop tejpad med silvertejp och kan inte ta mig loss.

 Vad ska jag göra??? HJÄÄÄLP!!



Ne skämt o sido, jag sitter inte fast nu, har nyss tagit mig loss :P


Hade i alla fall kul i går, och roligt att Mikael kom med ut oxå. =)


Idag vet jag inte vad som jag skall göra. Mikael ligger ännu och sover och jag, Stefan och Jonas sitter ute på ballkongen och snackar !

 Stefan åker hem 16.52 Kanske åker upp till Peter efter att Stefan har åkt. OM inte mamma och Pappa har hunnit upp. För övrigt så behöver jag greja lite hemma. men det får jag göra på kvällen då det e svalt ute.


=)


Nu sitter pippi här och flaxar så jag får gå med honom in och äta frukost!



Av Helena - 4 juli 2009 11:16

Idag var jag och Stefan och hälsade på Peter på sjukhuset. Det blir en lång vistelse för honom. Mins en månad till på sjukan. Och han har redan legat i en månad. Tycker synd om honom!!




På kvällen gick vi ut med Mikael och Jonas. Var på gallerian och tog några öl. Det var skoj. =)  Var hemma igen runt kl 02.30 . Mikael och Jonas sov kvar hos mig.


=)


Puss och kram synes på stan =)


Av Helena - 2 juli 2009 11:57

Lovade att jag skulle skriva mera om det som har hänt nu det sista så det ska jag göra nu tänkte jag...


Torsdag 4 Juni


Peter blev inlagd på Kss, sjukhuset  i Skövde. Han hade någon inflammation  vid sin dialysslang. Han har ju dialys pga att hans njurar inte fungerar som dom ska. Så dialysen fungerar som en njure för honom. Den rensar ut alla slaggprodukter som njurarna i vanliga fall gör. Utan dialysen klara han sig inte.



Fredag 5 Juni.


Peter opererades idag. Han tog bort sin dialysslang. Allt gick bra och han mådde oxå bra efter åt oxå. Men han fick ingen ny slang, istället ska han vara utan den över helgen. Så hans ordinarie dialystider ställs in. Det är inte så farligt om man ställer in en eller två, bara man får behandlingarna efteråt i alla fall. Då man kan ta en extra dag eller ligga några timmar extra under en dialystid. Det som händer om han inte har dialysen är att kroppen blir övervätskad eftersom han inte kan kissa.

Han hade ont i magen, så han fick ligga kvar på sjukhuset.



Onsdag 10 Juni.


Peter kom hem en stund på permission på kvällen. Fast det var bara några timmar, men han var glad över att bara få lämna sjukan lite. Klockan 23 åkte han tillbaka med en taxi.



Måndag 15 Juni.


Jonas och Mikael var hos mig. Dom hade med Ida ( hunden ) oxå. Pappa kom efter jobbet. Han talade om att Peter hade tarmvred och att mamma stannar hos Peter över natten. ( Hon hade vart på reumatologen och tagit en spruta för sin ledvärk )

Peter var tvungen att genomgå en operation. Pappa sa att det skulle ske i morgon.


Tisdag 16 Juni.


Klockan 14.00 i dag började operationen för Peter. Hela operationen skulle ta mellan 45 min till 4 timmar. Pappa, jag och Jonas kom  till sjukhuset runt 17.00 Operationen skulle vara klar senast kl 18.00 räknade vi ut. Då hade det gått 4 timmar. Men vi hörde inget av läkarna om att Peter var klar. Runt klockan 19.00 gick vi ner till operationen och kollade hur det gick. Han var ännu inte klar. Vi fick prata med en narkosläkare/operationsläkare. Han sa att det hade tillstött komplikationer men kunde inte säga var det var riktigt. Han sa även att operationen skulle dera ut ett par tre timmar till.

Så vi bestämde oss för att åka hem och ha telefonkontakt med sjukhuset istället.


När jag vart hemma i 1½ timma ringde mamma och sa att läget med Peter var kritiskt och att dom hade fått bud efter sig. Så dom var tvungna att åka upp. Dom körde bara Mikael och Jonas + Ida till mig.

 Vi vet ej om Peter överlever.


Klockan 23-23.30 ringde mamma. Då var Peter klar på operationen. Dom hade lagat de hål han hade på tjocktarmen plus att dom hade kapat en bit .

Osäkert om han kommer att överleva. Spricker allt i magen som dom har lagat finns det inget mera att göra. Men hade han inte gjort denna operation hade han bara haft två dygn kvar att leva.

Efter operationen låg han i respirator och hade en sondmatningsslang. Han var även nersövd.

Under operationen kom dom på att han hade blodförgifning, och det hade han tydligen haft ett bra tag.


Torsdag 18 Juni.


Peter blev urkopplad ur respiratorn och han får vara vaken nu oxå.

Läget är ännu kritiskt men på samma gång stabilt.


 Tisdag 30 Juni.


Idag fick vi besked om att Peter ska opereras igen. Var orolig som bare den,

 eftersom att Peter är så tunn och smal. det var ju osäkert att han skulle klara en operation till. Men trots allt så gick allt bra. operationen tog 2 timmar. Och Peter mådde bra efter ingreppet. Han hade genomgått en siktröntgen och den visade att han hade ett hål i tarmen som läckte avföring. Så läkarna satte en dräneringsslang i magen på honom. Så den ska han väl ha ett tag nu. Tills dom har hittat det hålet som hade uppstått nu.

Så just nu ligger han på Kirurgen och där blir han väl kvar.



Hur känge han får stanna på sjukhuset är oklart. Men hoppas på att han snart får komma hem och att han blir bättre! Saknar honom där hemma!


 



Här kommer det en bild på Peter innan han var så sjuk som han varit nu. Han sitter och tittar på "Boolibompa" med min dotter Emma. =)



Av Helena - 2 juli 2009 09:44

Idag var jag oh Stefan på Marieberg igen.... ;)

O gud vet vad vi gjorde där ;)



Gud, vad varmt det är idag.  det är ju så man snart smälter. men man ska inte klaga. skönt att värmen har kommit så man kan vara ute om dagarna. =)


Hemma igen åt vi köttfärsås och pasta. sen gick vi till sibylla och åt mjukglass. Ha ha, Skrattar åt Linnéa med glass.... !!! ( Förlåt Linnéa, men det såg så kul ut ) :D


Jag och Stefan gick till Maxi en sväng efter sibyllas. Linnéa gick hem.



Pratade med Mikael i telefon när vi kom hem. =) Boder min.




Ovido - Quiz & Flashcards